Monday, December 21, 2009

REMEMBRANCE 59: MELANCHOLY PENANG


Lapan tahun dahulu, saya telah membawa seluruh keluarga saya (7 ahli keluarga) untuk bercuti di Paradise Sandy Beach Resort, Tanjung Bungah, Penang. Percutian di Pulau Pinang membawa kenangan manis kepada Nana yang telah mengikuti pengajian ijazah dan diploma perguruannya selama lima tahun di Universiti Sains Pulau Pinang.

Nana seorang yang adventurous dan sentiasa berfikiran positif dan mampu menghafal aliran jalan dan lorong di Penang walau pun dengan hanya berpejam mata. Justru itu, pemilihan hotel percutian ini adalah dirasakan paling unggul untuk keperluan kami sekeluarga dengan kerana kemudahannya serta lokasinya yang strategik bersebelahan dengan pantai dan juga tempat membeli belah.



Mungkin dengan tujuan untuk mengembalikan kenangan yang indah ini menyebabkan Nana telah mengambil keputusan membawa kami sekeluarga (kini bertambah kepada 11 ahli keluarga) untuk bercuti di hotel yang sama pada 11 hingga 13 Disember 2009 yang lalu. Kenangan yang indah ini mungkin telah dapat menyingkap kembali kenangan nostalgia kepada ahli keluarga yang lain tetapi ianya tetap mengingatkan kembali diri saya kepada kekuasaan Allah yang maha berkuasa. Saya bersyukur kerana masih mampu menikmati curahan kasih sayang dari ahli-ahli keluarga saya walau pun pergerakan saya dan pemilihan makanan saya kini amat terbatas sekali.



Suasana indah di pagi hari di mana empat tunggak bangunan yang baru dibina ini melambangkan mercu kejayaan pembangunan negara kita.

Kapal Star Virgo yang meluncur lalu menambahkan lagi jalinan destinasi percutian untuk warga Malaysia

Suasana pagi yang nyaman amatlah menyegarkan pemikiran lusuh saya. Kalau tak mampu lihat Pulau Batu Puteh di Singapura, pemandangan di Pulau Batu Hitam ini pun jadilah


Paradise Sandy Beach Resort adalah bersebelahan dengan International School Tanjung Bungah


Kejernihan air laut dan hamparan pantai yang memuteh menjadi tarikan kepada cucu-cucu untuk bergegas ke pantai bila mempunyai peluang

SARAPAN PAGI


Afique dan Aisyah bersiap sedia untuk sarapan pagi di Coffee House

Aisyah merakam kenangan mengenakkan semasa bersarapan di Coffee House

Alya memperakui bahawa makanan yang disediakan di coffee house adalah menyelerakan



MAKAN TENGAHARI DI GURNEY PLAZA



Kali pertama melihat Breekers Cafe, restoran ala Itali, tidaklah berani kami menghampirinya disebabkan jangkaan awal kami bahawa kadar harga makanannya sudah pasti di luar jangkauan kami. Namun apabila saya membelik kadar harga makanan yang disediakan adalah lebih murah dari kadar harga di Hotel Seri Malaysia, maka tanpa berfikir panjang lagi, kami sekeluarga terus membenam dikerusi restoran badan kami yang sudah pun keletihan dab bersedia untuk mencuba makanan ala Itali tanpa perlu kami menjejak kaki di Rome, Italy.



Menunggu juadah yang nampaknya lambat tiba dari Italy

Seperti lazim, Shiwar mesti mencuba grilled lamb yang lebih mengancam kesihatan dirinya


Marini dengan hot platenya


Fish and chips masih menjadi kegemaran Aisyah dan Alya

Menikmati juadah Itali tanpa disedari bahawa diri kami masih lagi disini.


MAKAN MALAM ALA BBQ


Lapan tahun dahulu saya agak terkilan kerana cadangan saya untuk makan malam ala BBQ di hotel tidak mendapat persetujuan dari ahli keluarga. Namun kali ini Nana mengubati rasa terkilan ini dengan menjamu makan malam kami di hotel secara BBQ yang mana amat diminati oleh anak menantu dan cucu-cucu. Yang masih terkilan lagi ialah harga makan set BBG ini telah pun meningkat 120% daripada lapan tahun dahulu.






Walau pun cucu-cucu amat bergembira dengan BBQ tetapi Mak Tok masih ragu-ragu dengan kerana cucu-cucunya riuh dan bergerak tanpa kawalan seperti lazim di kawasan makan


Memang best gila kata Aisyah dan Alya


MENINGGALKAN PARADISE RESORT PADA 13.12.2009




Pada pagi Ahad, 13.12.2009, kami sekeluarga meninggalkan kenangan manis di Paradise Sandy Beach Resort untuk pulang ke Alor Setar. Kali ini saya amat kagum dengan perkembangan rakyat Malaysia yang kini mampu bercuti sekeluarga secara santai di hotel ini. Saya telah berjumpa dengan beberapa warga emas seperti saya yang dibawa bercuti oleh ahli keluarga mereka. Kini saya nampak mana hampir keseluruhan penginap di hotel tersebut adalah terdiri daripada warga Malaysia berbanding dengan majoriti warga asing lapan tahun dahulu. Saya berbangga juga dengan adunan pakaian staf hotel tersebut iaitu terdiri daripada baju kebaya dan skirt yang melambangkan keunikan kebudayaan Malaysia.





Semasa tiba pada 11.12.2009 bagasi tidaklah memerlukan bantuan troli bagasi

TANPA NASI KANDAR TENTULAH PERCUTIAN DI PENANG TIDAK LENGKAP


Di dalam perjalanan pulang, bagi tujuan melengkapkan percutian kami di Penang, kami sekeluarga telah singgah untuk makan tengahari ala nasi kandar di Restoran Khaleel yang terletak di Gurney Drive


Selain daripada menghirup air sirap di Restoran Haleel, kami turut juga menghirup udara segar di Gurney Drive



Tenaga Alya bertambah setelah kena kari kepala ikan nasi kandar


Aisyah tak lupa merakamkan kenangan indah di Gurney Drive


Saya tak keseorangan dibawa keluarga ke Gurney Drive, kerana baba dan nyonya dari Melaka ini juga telah turut dibawa bercuti ke Penang oleh anak-anak mereka berdua.




Adli turut memperakui keseronokan percutian di Paradise Sandy Beach Resort.




Adli berlagu riang dengan padanan cermin mata produk dari pasaran kraf jalanan Batu Feringgi

Saya amat bersyukur ke hadrat Illahi kerana di atas limpah rahmatnya saya berpeluang menikmati curahan kasih sayang ahli-ahli keluarga saya. Walau pun saya tidak dapat mengikuti sepenuhnya aktiviti di Penang, namun Zam, Nana, Shiwar, Marini dan Ezman telah menyusur Jalan Batu Feringgi pada dini hari. Mereka tidak dapat menggambarkan tahap kepuasan hati mereka dengan aktiviti jualan jalanan di aliran jalan tersebut.



Dari kaca mata Batu Feringgi


Pasar Malam Batu Feringgi @ MyWiseWife.com



Manifestasi kepuasan ini hanya terserlah apabila mereka bersetuju untuk mengadakan sekim kutu (RM 100.00 sebulan) untuk mencernakan cadangan percutian di Hotel Golden Sands yang bertaraf lima bintang pada penghujung tahun 2010. Dengan menginap di Hotel Golden Sands, tidaklah perlu lagi menaiki kenderaan untuk ke pusat aktiviti jualan kraf di jalanan. Yang tidak berkemampuan seperti saya dan Mek Tet, kemudahan beca roda tiga tentulah dapat meningkat pergerakan kami nanti di samping mendapat rawatan rekfleksologi dan remdam kaki untuk dijamah ikan-ikan kecil .


Phuket, Thailand

Sekim kutu ini adalah mencontohi sekim kutu PKK ( Persatuan Kelam Kabut) keluarga Pak Chik Mat yang telah pun berjaya bercuti di Phuket, Thailand hasil daripada sekim kutu 3K ini. Setakat ini kumpulan daripada Shah Alam turut juga menunjukkan minat untuk menyertai sekim kutu kumpulan 3L (Longgaq, longlai dan lohleh) ini. Azira dan Bimo tak perlulah lagi dok menginap di Hotel Pavilion bersendirian. Saya amatlah berharap ianya akan menjadi satu kenyataan dan bukanlah hanya setakat hasrat SPD (Semangat Pi Dulu) sahaja. Insya Allah.

































































































































































































































































































































































































































2 comments:

  1. Insyaallah start bln satu 2010 dah simpan duit kutu 3L :)

    ReplyDelete
  2. nama kumpulan salah. bkn 3k tapi pkk - persatuan kelam kabut. dgar ramai yg terikut ikut cara kami. alhamdulilah.

    ReplyDelete